Πρωτοπόρα θεωρία – Πρωτοπόρα δράση – Πρωτοπόρα ΤΕΧΝΗ!

Ενας παλιος καθηγητης ειχε αναφερει «Τεχνη είναι εκεινο το ανθρωπινο μεσο που γεφυρωνει την αποκλιση μεταξυ πραγματικοτητας και επιθυμητης πραγματικοτητας», μιλωντας διαχρονικα. Ειδικα σημερα, η πραγματικοτητα είναι ιδιαιτερα αφυδατωμενη, προκυπτουσα με γεωμετρικη ακριβεια από μια θυσια υπερβολικη της κοινωνιας για τη λεγομενη «προοδο», θυσια που εχει ριζες σε θετικιστικες αξιες και ιδανικα, διαιωνισμενα δια του μηδενισμου, της φουτουριστικης εν πρωτοις «πιστης στη μηχανη» για να καταληξει σε ασυδοτο καταναλωτισμο. Επομενως, αναγκαια είναι η διαρκης αναζητηση και επεκταση πρωτοποριακων ρευματων καλλιτεχνικης αξιας, ρευματων στα οποια ο καλλιτεχνης αποφευγει κάθε ειδους ελιτισμο και διαχωρισμο του από το υπολοιπο κοινωνικο συνολο, χωρις να υποταχθει απαραιτητα σε αυτό.

Αξιες παραγνωρισμενες, όπως φιλοσοφια, μεταφυσικη (αρα και θρησκεια) να εκμεταλλευτουν οσο το δυνατο περισσοτερο αυτές τις δημιουργικες τασεις, ώστε να ανανεωθει η εκφραση τους και να αυξηθει η διαδοση τους. Να υπαρχει αισιοδοξια σε αυτά τα κινηματα. Ακομα κι αν αυτες οι μορφες τεχνης θεωρηθουν κατωτερου επιπεδου και εχουν αρνητικο αντικτυπο, τουλαχιστον θα είναι ισης η μεγαλυτερης αξιας από την υπεραφαιρετικη μεταμοντερνα τεχνη η οποια κατεχει τη μεριδα του λεοντος σε εικαστικες παρουσιασεις. Εκει οντως προκυπτουν πολλα ερωτηματικα γυρω από το «τι ηθελε να πει ο καλλιτεχνης/ ποιητης / δημιουργος γενικα», τοσα πολλα μαλιστα που οι περισσοτεροι κοινοι θνητοι δε μπαινουν καν στον κοπο να σκεφτουν. Κατι τετοιο εναντιωνεται σε έναν από τους πολλους στοχους της τεχνης ο οποιος είναι το ενδιαφερον και η κινητοποιηση της διανοησης του παρατηρητη, ακομα και σε ακραιες περιπτωσεις οπου προξενειται (στοχευμενα) η εκπληξη. Με αλλα λογια, στοχος να είναι η υπερβαση αυτης της υπεραπλουστευσης και, ισως, ένα μικρο πισωγυρισμα στις «καθαρα» (συμβατικα χρησιμοποιουμε εδώ τον ορο, μιας και το κινημα εχει παρα πολλα παρακλαδια) μοντερνες μορφες και πρακτικες.

Το συστημα (κοινωνικη ανισοτητα, παγκοσμιοποιηση, ρατσισμος η και άλλες συχνα αναφερομενες μορφες του ιδιου πραγματος που γεννα τα παντα, του καπιταλιστικου μοντελου) είναι εξ’ αρχης υποβοηθουμενο και συγχρονως στηριγμενο σε αφυπνιση μαζων. Δεν είναι ιδιαιτερα πρωτοτυπη διαπιστωση, αλλα μας βοηθα να καταλαβουμε αυτή την αναγκαιοτητα παραγωγης τεχνης, όχι βεβιασμενης και συνεπως a priori βραχυπροθεσμης. Πριν από κάθε κοινωνικο κινημα προηγειται η εσωτερικη (σε προσωπικο, δηλαδη, επιπεδο) συνειδητοποίηση της διαμαχης που λογο υπαρξης εχει την αιωνια εκμεταλλευση (κλασικη παλη των ταξεων αλλα, εν παση περιπτωσει, πειτε το όπως σας αρεσει). Κατά βαση, θα λεγαμε ότι αιτια αυτης της προυποθεσης είναι και ο ατομικισμος που τροφοδοτει την κυριαρχη κατασταση. Συνεπως, η τεχνη για να είναι αποτελεσματικη, πρεπει να θετει ζητηματα όχι μεμονωμενα και ξεκομμενα από το ατομο, αλλα τετοια που να καλυπτουν οσο το δυνατον μεγαλυτερο ευρος του ψυχονοητικου φασματος του κάθε ενός. Μορφες στρατευμενης τεχνης (προπαγανδας), όπως οι φασιστικες, ναζιστικες, ακομα και σοβιετικες, που το κοινωνικο κινημα πρωτοστατουσε, θεωρουνται απαρχαιωμενες, συν τοις αλλοις, γι’ αυτόν ακριβως το ρολο, την αποτυχια δηλαδη συνδεσης περιεχομενου με τον εσωτερικο κοσμο και όχι απλα με την κοινωνικη ταξη, τη θεση και το ρολο του ατομου.

Explore posts in the same categories: Χωρίς κατηγορία

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: